ניהול מידע בבניינים רבי קומות / גורדי שחקים

ניהול מידע בבניינים רבי קומות / גורדי שחקים

מפקד כוחות הכיבוי בקרקע חייב להשיג, לנהל ולעבד מידע המועבר במכשירי הקשר/רדיו במהלך שריפה. 
מידע הוא המפתח להצלחה בלוחמה באש. מידע קריטי צריך לזרום מקצין הכיבוי בגזרה לקצין הכיבוי האחראי; למרות זאת לרוב זה לא מתרחש בשטח. כך שמפקד הכוחות צריך להשיג את המידע בעצמו. על מנת לעשות זאת, הוא צריך להקשיב, לשאול שאלות, ובמיוחד הקשבה רבה להודעות המועברות במכשירי הקשר והצגת שאלות רבות לקצין האחראי בגזרה, מנהל הבניין, והקצין האחראי לכוח אשר הגיע בשניה הראשונה לשטח. 
בחלק מהבניינים, תכניות הקומות, תצוגת וידאו מעגל סגור, יכולים לספק מידע לגבי חדרי מדרגות, מעליות, מערך קומה, מערך עמדות כיבוי, וסיכונים רגילים. 
קצין הכיבוי האחראי חייב לעבד כל כך הרבה מידע, כך שלפעמים רשימת המידע משמשת לקליטת נתונים.לאחר שהמידע מעובד, מפקד הכוחות רושם אותם ברשימת המידע; או שמפקד הכוחות משתמש ברשימה כמדריך לצעד אחר צעד להשגת/ניהול מידע. 
 
מידע קריטי 
קצין הכיבוי האחראי בשריפה צריך לקבל את המידע הקריטי המפורט להלן במהירות לצורך שליטה וניהול אפקטיבי של השריפה: 
באיזו קומה מתרחשת השריפה? 
איפה השריפה? באיזו קומה השריפה מתרחשת? כאשר השריפה בעורף הבניין או בבנין רב-קומות/ גורד שחקים בקומות העליונות, לא ניתן בדרך כלל לראות את השריפה מהרחוב, ובבניינים לגובה אי אפשר לספור את הקומות גם אם ניתן לראות את הלהבות. יש יותר מידי קומות לספור.החלק החשוב ביותר במידע עבור קצין הכיבוי האחראי הוא קביעת הקומה בה מתנהלת השריפה. המידע לגבי הקומה המדוייקת של מוצא השריפה עוזרת מאוד בבחינת האסטרטגיה. 
מצב טוב-השריפה בקומה נמוכה, לדוגמא: אם השריפה מתחת לקומה 10, סולם חילוץ יחשב כאסטרטגיה חלופית במידה ומערך התקיפה ייכשל. מערך תקיפה חיצוני ישען על התזת סילוני מים כגיבוי. מצב גרוע-שריפה בקומות אשר מעל לאפשרות הגישה של סולם החילוץ. לא יכול להיות כל חילוץ חיצוני, ייתכן והאנשים יצטרכו לבחור בין השריפה לקפיצה מהבניין, ולקצין הכיבוי האחראי מהקרקע אין כל אפשרות לשינוי אסטרטגיה. אין כל אפשרות לתקיפה חיצונית במידה ומערך התקיפה הכללי ייכשל. 
מה גודל השריפה? האם משך זמן פריסת מערך הכיבוי יכול למנוע / לכבות שריפה? קצין כוחות הכיבוי האחראי מהקרקע חייב במהירות לקבוע ולהעריך את גודל השריפה, והיכולת של מערך הכיבוי (הזרנוקים) ההתקפי לכיבוי השריפה. מצב טוב-אם מערך הכיבוי (הזרנוקים) יכולים לכבות את השריפה, יש לחכות מספר דקות ופעולת הכיבוי תצליח. 
מצב גרוע-אם הנתונים יראו כי צוות הכיבוי אינו יכול לכבות השריפה, ויש צורך להבטיח את הפינוי של הקומה בה מתרחשת השריפה וקומה נוספת מעל לשריפה ולשקול בנוסף קריאה לכוחות נוספים. בשריפה מסוכנות וחמורה, בה נשקפת סכנה לחיי אדם, וקיים בלבול או בעיות עם צנרת הכיבוי, כמויות מים ולחצים, פריסת צנרת וכו’, נוצר מצב בו קצין הכיבוי האחראי חייב להבטיח צוות שיפקח על הסנקת כמויות מים למקור השריפה. אם אין צוות שאחראי למקורות והסנקת המים, הקצין האחראי חייב למנות מיידית צוות כבאים לעזור בפעולה חשובה זו להודיע לכולם כי פעולה זו קריטית למשימת הכיבוי כולה. מפקדי כיבוי אש ותיקים יודעים שהדבר היחיד והחשוב ביותר לפעולת הצלת חיים בבניינים רבי-קומות, היא כיבוי השריפה ע”י פריסת צנרת הכיבוי לתקיפה.אם אתה מכבה את השריפה, הלהבות דועכות והעשן בחלקו נעצר ; וכל הכבאים יוכלו להתרכז בחיפושים, הצלה, פינוי, ופעולות הצלת חיים אחרות. 
זו עובדה כי 95% מכל השריפות כבו ע”י ההתקפה הראשונית של צוות הסנקת המים, וחשוב ביותר ב- 95% מהמקרים חיי אדם ניצלים ע”י צוות הסנקת המים אשר מכבים את השריפה. 
איזה חדר מדרגות משמש לתקיפה? כאשר לבניינים יש יותר מיציאה אחת, יש לחלק במהירות את חדרי המדרגות בזמן שריפה, לחדר מדרגות המשמש לתקיפה (חדר המדרגות אשר ממנו ניתן להפעיל זקפי כיבוי לקבלת מים) ולחדר מדרגות המשמש לפינוי ( חדר המדרגות אשר ממנו ניתן לפנות אנשים מהקומות העליונות).על כל חדר מדרגות לקבל סימן זיהוי ע”י אות לדוגמא: אם יש שני חדרי מדרגות לאחד יש לקרוא “A” ולשני “B”. אות הזיהוי צריכה להיות מותקנת בסמוך לחדר המדרגות בכל קומה. הסיבה שמפקד כוחות הכיבוי מהקרקע חייב לדעת איזה חדר מדרגות ישמש לתקיפת השריפה, הינה שחדר המדרגות יכול להתמלא עשן. האנשים בבנין צריכים לקבל הזהרה לא להשתמש בחדר המדרגות אשר מיועד לתקיפת השריפה ע”י הכבאים.אחרי שמפקד הכוחות יודע איזה חדר מדרגות משמש לתקיפה, הוא צריך לבקש ממנהל הבניין להודיע על חדר המדרגות המיועד לפינוי ע”י הודעה לפי אות הזיהוי. בבנין צריכה להיות מערכת כריזה ראשית למסירת הודעות לצורך הכוונת ופינוי האנשים בזמן שריפה. לאנשים הנמצאים מעל לקומת השריפה יש להודיע במערכת הכריזה לא להשתמש בחדר המדרגות המיועד לשריפה אלא יש לומר להם להשתמש בחדר המדרגות המשמש לפינוי ע”י הודעה לפי אות הזיהוי של אותו חדר מדרגות. 
בעיר ניו-יורק 4 אנשים נמצאו מתים בחדרי מדרגות בבניינים מגורים רבי-קומות, בצפון יורק קנדה 6 אנשים נמצאו בחדר המדרגות מעל קומת השריפה. חום ועשן הרג אותם. באחד מהמקרים חדר המדרגות לא היה מסומן ע”י אות זיהוי וסימון מספרי קומות, ובשני המקרים האחרים לא הייתה מערכת כריזה בבנין למסירת הודעות לצורך הכוונה מדויקת לאנשים בזמן שריפה. 
 
מה המצב של מערכות הבניין? 
מערכות בבנין יכולות לעזור או לשבור את פעולת מערך הכיבוי בזמן שריפה בבנין מסחרי: 
* מערכת המעליות 
*מערכת מיזוג האויר 
*מערכת הספקת המים ומערכת ספרינקלרים 
*מערכת קשר 
 
מערכת המעליות 
מפקד כוחות הכיבוי חייב לדעת עם מערכת המעליות עובדת כראוי. 
בשריפות רבות ברבי קומות, מעליות מפסיקות לתפקד ועלולות ללכוד בתא המעלית את הדיירים או הכבאים. מפקד הכוחות צריך לבקש תחזוקאי מעליות להיות נוכח במטה הפיקוד לצורך עזרה. על הכבאים לערוך חיפוש בכל המעליות למציאת לכודים. במידה והכבאים עצמם לכודים במעלית, ותא המעלית נמצא מתחת למוקד השריפה, ולא נשקפת סכנה, לא ישלח כוח נוסף לחילוץ והצלה; הם נחוצים ללחימה באש. אם תא המעלית בו לכודים הכבאים נמצא מעל למוקד השריפה, כוח חילוץ נוסף ישלח מייד. 
לכבאים יהיו באופן קבוע כלי פריצה מתאימים בכל פעם בה הם נדרשים להשתמש במעלית בזמן שריפה. סביר להניח כי הם ידרשו לפלס דרכם מהמעלית התקועה. 
 
מערכת מיזוג מרכזית 
במידה ולבניין יש מערכת מיזוג מרכזית אשר משרתת את אזור השריפה, היא חייבת להיסגר 
(דימום מערכת). 
מערכת אשר נשארת פתוחה בזמן שריפה, האויר שנכנס דרך התעלות עלול לגרום להתפשטות הלהבות והעשן למספר קומות.מערכת מיזוג אויר חודרות קירות, קומות, ומשמשת כמחיצה בחלק מהבניינים. מפקד כוחות הכיבוי, ברגע הגעתו למקום, חייב להורות מיידית על סגירת כל מערכות המיזוג. 
 
מערכות אספקת המים 
מפקד כוחות הכיבוי ידע במידה ומערכת אספקת המים אינה עובדת כראוי, מאחר והכבאים יודיעו לו מיידית על כך.כוח הכיבוי הראשוני האחראי על הספקת המים, יתבקש בקשר ליותר לחץ מים. כאשר זה יקרה, קו של זרנוק נוסף יידרש להיות מחובר לחיבור התאומים על קו המים, ולחץ המים אמור לעלות. בידיעה כי על בעיות עם לחץ בברזי שסתומי הוויסות יהיה קשה להתגבר; להגדיל את לחץ המנוע דרך התאומים או משאבות הכיבוי בבנין לא יפצו על טעות בלחץ בברזי שסתומי הוויסות. 
 
מערכות ספרינקלרים 
מערכת הספרינקלרים ברוב המקרים מהווה משגיחה ראשית על השלב הראשוני של השריפה. בזמן אירוע מתבצעת השגחה מלאה על מערכת הספקת המים לכיבוי, אך בלהט הקרב עלולה להישכח הספקת המים למערכת הספרינקלרים. מפקד הכוחות חייב לוודא האם קיימת מערכת ספרינקלרים במבנה והאם היא מכסה את הקומה בה קיימת השריפה. ובמידה וקיימת מערכת ספרינקלרים, הוא חייב להורות על אספקת מים למערכת הספרינקלרים באותה מידה בה הוא מורה לאספקת מים למערכת הכיבוי (זקפי כיבוי ועמדות כיבוי). ולוודא כי מערכת הספרינקלרים מופעלת ועובדת כראוי. 
כאשר קיימות בבניין שני מערכות (ברזי כיבוי וספרינקלרים), בזמן ההגעה לאירוע, פריסת קו ראשון להסנקה תספק מים לעמדות הכיבוי והזקפים לצורך הגנת הכבאים; ופריסת קו שני להסנקה למערכת הספרינקלרים. פריסת הקו השלישי תחובר לזקף כיבוי; ופריסת קו רביעי לזקף הספרינקלרים. לחץ המשאבה לברזי הכיבוי בקוטר של- ½2 -inch אינטשים, צריך להיות 150 PSI בתוספת 5PSI לכל קומה מעל לקרקע ועד לקומה בה מתרחשת השריפה. כך ששריפה בקומה 10 תידרש ללחץ משאבה של- 195PSI . משאבה לבניינים רבי קומות וגורדי שחקים למערכת הספרינקלרים צריכה לספק לחץ מרבי של 100-150 PSI . 
 
מערכת קשר (כריזה) 
על מנת לשלוט באופן יעיל על מערך כוחות הכיבוי ועל פינוי הבניין, הבניין חייב להכיל מערכת כריזה כללית אשר תאפשר להעביר מיידע לדיירים הלכודים מעל אזור השריפה ואיזה פעולות עליהם לבצע. בחלק מהשריפות עדיף כי הדיירים יישארו במקומם ולא ינסו לעזוב את הבניין (כאשר כוחות הכיבוי במקום). בשריפות מסויימות עדיף לעזוב את הקומה בה מתרחשת השריפה וקומה מעל לשריפה, דרך המדרגות אשר יועדו לפינוי ע”י מפקד הכוחות. חדר המדרגות אשר משמש את הכבאים לצורך כניסה לאזור השריפה לחילוץ דיירים לכודים ולתקיפת השריפה (attack stair) יתמלא בעשן. על הדיירים לא להשתמש בחדר מדרגות זה. אם לא קיימת מערכת כריזה (למסירת הודעות), יופר האיזון בין שמירה על חיי אדם וניהול כוחות הכיבוי בבניין. 
 
האם החשיבות לשליטה בשריפה הינה חלוקת גזרות במבצעים? 
ב100- שנים האחרונות ללחימה באש בעיר ניו-יורק, זוהו 4 אזורים הקריטיים הבאים, אשר לפעמים נקראים גזרות. קיימות הרבה גזרות שונות, אבל אלו הם הנפוצות ואשר באות לידי ביטוי בשריפות ובחרום. אזורים או גזרות קריטיות אלו נדרשות למפקד או קצין פלוגה לשליטה ופיקוח על הכבאים. גזרה זו יש להקים בכל שריפה רצינית של בניינים רבי-קומות ובניינים רגילים. מפקד כוחות הכיבוי מהקרקע מחליט מתי 4 הגזרות צריכות מפקד או קצין פלוגה אחראי בזמן שריפה. אם גזרות אלו אינן מיושמות כאשר מפקד כוחות הכיבוי מהקרקע מגיע לאזור התקרית, הוא יכול להורות להם על עמדה מתאימה לצורך פיקוד ושליטה מליאה בשריפה. לדוגמא: FDNY (שרותי הכיבוי של ניו-יורק) שולחת 4 גדודים לקריאה ראשונה לשריפה בבניין רב-קומות/גורד שחקים: 
 
גזרת שליטה – לובי 
מפקד הגדוד הראשון אשר מגיע לשריפה של בנין רב-קומות/גורד שחקים קובע את עמדת השליטה בלובי הבניין ליד שולחן מנהל הבניין. מנהל הבניין יהיה נוכח בעמדה זו. לקבלת מידע על השריפה, הבניין ומערכות הבניין יועברו מהעובד האחראי במקום לשליטה של מפקד הכוחות. כל הכוחות אשר מגיעים לאירוע יתייצבו בלובי לקבלת הוראות מהמפקד. 
 
גזרת המבצעים 
מפקד הגדוד השני אשר מגיע למקום הינו מפקד גזרת המבצעים. המפקד מקבל תדרוך מהיר מעמדת השליטה בלובי, ובמהירות ממשיך לקומה הנמצאת מתחת לקומה בה מתרחשת השריפה, ומפקד ומנהל את כוחות הכיבוי, ופעולות החילוץ אשר מתנהלות בקומת השריפה. 
 
גזרת חילוץ והצלה 
מפקד הגדוד השני אשר מגיע למקום מתייצב בלובי וממונה למפקד כוחות החילוץ וההצלה, או מפקד כוח אדם וציוד. המשימה אשר תינתן למפקד הגדוד תהיה תלויה במצב בשטח. לדוגמא: במידה והשריפה במשך היום והרבה אנשים נמלטים מהשריפה, מפקד הכוחות ימונה לגזרת חילוץ והצלה. מפקד הכוח ייגש לקומה אשר מעל לקומה בה מתרחשת השריפה וינהל פיקוח ושילטה ביחד עם הגדוד שלו ומפקד גדוד הסולם (הרביעי) על מערך החילוץ וההצלה של האוכלוסיה אשר נלכדה מעל קומת השריפה. 
 
גזרת כוח אדם וציוד 
במידה והשריפה מתנהלת בלילה ללא סכנה לחיי אדם, ונראה כי השריפה מעבר לשליטה של הגדוד הראשון אשר מגיע לאירוע, יש להקים גזרת הערכות. במקרה כזה מפקד הכוח השלישי אשר מגיע לאירוע יהיה מפקד גזרת כוח אדם וציוד, ומפקד הכוח הרביעי יהיה מפקד גזרת חילוץ והצלה. מפקד גזרת כוח אדם וציוד יתמקם מ2- קומות ומטה מתחת לגזרת המבצעים. גזרת זו כוללת כבאים רזרביים, מסכות וזרנוקים בהמתנה זמנית עד אשר יתבקשו על ידי מפקד הכוח המבצעי. 
 
האם יש חדר מדרגות פנוי? 
בניינים אשר נבנו ב20- שנה האחרונות קיימים חדרי מדרגות אשר אינם מוגנים ופתוחים בין הקומות. מדרגות פתוחות אלו נקראות לפעמים “ACCESS STAIRE” (מדרגות גישה), תוכננו כדי לאפשר לעובדי חברה אשר שכנה במספר קומות בבניין, גישה מהירה מקומה לקומה ללא שימוש במעליות הציבוריות או חדרי מדרגות. מדרגות פתוחות אלו אשר ממוקמות בתוך אזור המשרדים מאפשרות גישה מהירה מקומה לקומה; למרות זאת הם הסיוט של מניעת הדליקות. מדרגות פתוחות בבניינים רבי-קומות/גורדי שחקים מאפשרים לשריפה להתפשט במהירות מקומה לקומה. במקום לקבל 2,000 מ”ר קומה אשר מעורבת בלהבות ועשן, יכולים לקבל 4,000 מ”ר מעורבים בשריפה כאשר מגיעים לאירוע. מפקד כוחות הכיבוי בשריפה ברבי-קומות חייב להיות מיודע באופן מיידי למדרגות מסוג זה בשריפה. ברגע בו מפקד הכוחות יודע על מדרגות מסוג זה, חייב למקם קו מים לכיבוי לכוון המדרגות הפתוחות. קו המים יכול להיות מכוון מעל למדרגות כדי למנוע מהלהבות להתפשט דרך המדרגות מקומת השריפה מתחת, או קו מים יכול להיות מכוון מתחת ובהתקדמות לתוך חדר המדרגות, תוך כדי זהירות לכיבוי השריפה. 
 
לקחים נלמדים 
סברה רווחת בשרותי הכבאות, כי המידע זורם ממפקד הכוח בקרקע דרך שרשרת הפיקוד למפקדי הגזרות ולכבאים, הינה מוטעית. בשריפה אשר מתנהלת כהלכה, מידע זורם בשרשרת הפיקוד מהכבאים למפקדי הגזרות ולמפקד הכוח בקרקע. זרימת מידע הפוכה זו עוזרת למפקד כוחות הכיבוי בקרקע (גזרת שליטה-לובי) לקבל החלטות אסטרטגיות וטקטיות. 
 
רשימת מידע מפקד הכוחות מהקרקע:
1. מיקום השריפה בקומה ________ 
2. מערכות מיזוג אויר סגורות______ 
3. מעליות בשליטה_______ מעליות בחיפוש_______ 
4. תכנית קומה_______ 
5. הספקה למערכות הספרינקלרים ומערכות הכיבוי_______ 
6. מדרגות תקיפה_____ מדרגות פינוי_____ מדרגות חסינות לעשן_____ 
7. פינוי קומות: קומת השריפה_____ קומה מעל______ אחרות______ 
8. גזרת חלונות_____ גדוד מס’_____ 
9. תקשורת: מכשיר נייד______ 
10. הודעת כריזה לפינוי קומות_____ ו- _____ ושימוש בחדר מדרגות______ 
11. הערכות כוחות הכיבוי 
      1. עמדת שליטה מפקד________ 
      2. הערכות בהתאם להוראות המפקד______ 
      3. גזרת שליטה לובי 
      4. עמדת מבצעים: קומה מתחת לשריפה______ צוות התערבות מהיר 
      5. עמדת פיקוד חילוץ והצלה: קומות מעל לשריפה: קומות _____ 
      6. גזרת כוח אדם וציוד בעמדת שתי קומות מתחת לעמדת מבצעים ____ 
      7. תקיפה: קומת שריפה _____ 
      8. עמדת הערכות בחרום-רפואי-: קומה מתחת (הערכות)______ 
      9. מפקד כוחות פינוי: קומה ____ בחדר מדרגות _________

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *